Siden 2004 har alle dagtilbud i Danmark skullet arbejde med børns læring med udgangspunkt i en pædagogisk læreplan.
I 2018 vedtog folketinget nye regler for den pædagogiske læreplan. Denne styrkende pædagogiske læreplan er et fælles pædagogisk grundlag som alle dagtilbud er forpligtede til at arbejde ud fra.
Forskning peger på, at dagtilbud af høj kvalitet har en markant positiv betydning for børns generelle trivsel og udvikling. Gode dagtilbud bidrager derfor til, at hvert barn vokser op i et liv, hvor de har mulighed for følge deres drømme og mål.
Med den viden ser jeg det som en vigtig opgave, at jeg arbejder bevidst og målrettet med den styrkende pædagogiske læreplan i min hverdag. At jeg er bevidst om min rolle i at skabe et godt og solidt læringsmiljø for det enkelte barn.
Med fokus på at den styrkende pædagogiske læreplan udgør rammen for det pædagogiske arbejde, et pædagogisk grundlag hvor bla. leg, børnefællesskaber og et bredt læringsmiljø sikrer, at der arbejdes med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse.
I min private pasningsordning betyder det helt enkelt:
Jeg vil herunder forsøge at sætte et par ord på de pædagogiske og faglige overvejelser, jeg gør mig. At arbejde ud fra den styrkende pædagogiske læreplan sikrer, at jeg arbejder alsidigt og bevidst kommer rundt om alle de emner, der er vigtige for jeres børn. Det får mig til at reflektere i hverdagen, og alene det er sundt og fremmende.
Den styrkende pædagogiske læreplan består af det pædagogiske grundlag og 6 læreplanstemaer.
Det fælles pædagogiske grundlags elementer rummer:
Den pædagogiske læreplan udarbejdes på baggrund af de 6 læreplanstemaer:
Jeg arbejder bl.a. med læreplanstemaerne ved at:
Alsidig personlig udvikling handler bl.a. om at fortælle om egne følelser, bede om hjælp, lege alene, være selvhjulpen, vente på tur mm:
Sociale udvikling betyder, at barnet er sammen med andre børn, små og store grupper, udvikle gode egenskaber, mærke grænser mm
Kommunikation og sprog. Et komplekst og nuanceret sprog er afgørende for barnets udvikling og dannelse.
Krop, sanser og bevægelse - er grundlaget for fysisk og psykisk trivsel. Kroppen er et stort sammensat sansesystem.
Natur, udeliv og science er en stor del af grundlaget for min paningsordning. Naturen, det at være ude - dyrene og de eksperimenter en tur i skoven byder på.
Kultur, æstetik og fællesskab handler bla om kunstarter og udtryk - det at være skabende. Det handler om, at børnene skal indgå ligeværdige i forskellige former for fællesskaber. Styrke børnenes arrangement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed.
Det er sådan, at når jeg vælger en aktivitet, arbejdes der ud fra flere af de 6 læreplanstemaer og altid ud fra et pædagogisk grundlag. Alt hvad vi foretager os er med barnets udvikling i fokus.
Sprog
og Kommunikation
Studier viser, at barnets sprogudvikling har en sammenhæng med barnets senere evne til at læse, og at sproget påvirker barnets trivsel og læring i helhed. Derfor har man indført en obligatorisk sprogvurdering af børn, der lige er startet i børnehave, for at vurdere om barnet har brug for ekstra fokus på sprogudviklingen.
Det er vigtigt at forstå, at sprog er meget mere end produktion af ord, og sprogudviklingen starter allerede, når barnet er helt lille.
Forudsætningen for alt sprog er non-verbal kommunikation og afkodning. Sprog er en udvikling, der starter i øjnkontakt, kropssprog og fagter. Barnet uden tale har stadig et sprog, og det er vores opgave at tolke det og sætte ord på og opmuntre til mere kommunikation.
* Man lære sproget ved at bruge det.*
Hos mig er legen igen en central rolle for sprogudviklingen. Det er gennem legen at barnet lære at tale.
Så hvordan arbejder jeg med sprog og kommunikation i hverdagen? (Se også afsnittet: kommunikation og sprog, i præsentationen af læreplan.)
Først og fremmest er jeg kæmpe fan af de musiske metoder.
Musiske metoder arbejder med visuelle, auditive og kropslige indtrykskilder og udtryksformer.
De musiske metoder understøtter viden om, at alle mennesker lærer forskelligt.
Nogen lærer ved at lytte, mens andre lærer ved at se, gøre eller gennem musikalske udtryk.
Når man arbejder med de musiske metoder, arbejder man med et fokus område og et indsatsområde.
Man arbejder så med fokusområdet i 6 forskellige udtryksformer.
Man arbejder med:
Jeg vil herunder vise, hvordan man kan arbejde ud fra musiske metoder med et emne som "Koen".
Ved at arbejde med musiske metoder sikrer jeg ikke alene at favne alle børn, men samtidig arbejder jeg også ud fra den styrkende pædagogiske læreplan. Altså Win Win :-)
Hvis du gerne vil vide mere om min tilgang til dit barns sproglige udvikling, så sig endelig til, for jeg har udarbejdet et samarbejds matriale til formålet.
© Copyright. All Rights Reserved.
Lotte Anckersen
Vinderslevholmvej 53
8620 Kjellerup
Mail: Vinderselvholm@live.dk
Tlf: 31790052